Opvallend genoeg pleitten de Statenleden Robert Klumpes (GroenLinks) en Evelyn Hijink (PvdA) tijdens de thema-avond in het Dorpscentrum daarbij voor juist meer boeren, en niet voor minder boeren. De provincie kan en moet boeren wel helpen met de transitie naar duurzame landbouw en van natuurherstel een verdienmodel maken.  Dat industrie de beperkte stikstofrechten die er zijn kunnen kopen voor privaat, in plaats van publiek belang, was een gedeelde doorn in het oog.

Oegstgeest zelf wordt in de stikstofcrisis met name geraakt in de woningbouw. Dit kan voorkomen worden door het snel elektrificeren van het materieel van bouwbedrijven. Ook het water raakt vervuild door stikstofuitstoot. Hier heeft de gemeente een verantwoordelijkheid, maar ook de waterschappen, bleek uit antwoorden op vragen uit het publiek.

Klumpes en Hijink waren eensgezind dat er in de Staten nauw samengewerkt moet worden en sloten een gezamenlijke fractie van PvdA en GroenLinks niet uit. Als mogelijk grootste fractie ben je een factor van betekenis.

Wilt u de stikstofavond in Oegstgeest terugkijken? Klik hier