Het kabinet is namelijk bereid Schiphol 1 tot 1,5 procent per jaar te laten groeien. Dat komt erop neer dat er in 2050 zo'n 780.000 vluchten zijn, waardoor het aanleggen van een nieuwe landingsbaan (tweede Kaagbaan) bij Schiphol noodzakelijk lijkt. En juist die Kaagbaan leidt tot 'significant' meer geluidsoverlast in Oegstgeest en de Leidse regio.
Zorgen delen met regio
De raad heeft zich vorig jaar al unaniem uitgesproken tegen de verdere uitbereiding van Schiphol. Wij hebben dan ook het gemeentebestuur verzocht om de zorgen over de uitbreiding van Schiphol met de Leidse regiogemeenten te delen, daarbij gaat het om zorgen om geluidsoverlast en gezondheidsrisico's.
Daarnaast vragen we het gemeentebestuur om zich tegen deze groei uit te spreken in de Omgevingsraad Schiphol Cluster Zuidwest en in de Bestuursregio Schiphol én te pleiten voor een gezamenlijke brief aan de minister. De motie wordt donderdag 4 juni besproken tijdens de commissievergadering.